Blekinge 2003

26:e juli

Start från Domaregatan klockan 10 mot Åtvidaberg. Strax efteråt stopp vid en sjö för lunch, tills vi insåg att vi inte hade några tändstickor till spritköket. Vi åkte vidare till Överum för kompletteringshandlande och stannade sedan på en myggig vägstump för att laga pasta. Efter det blev det fika på en bra (men också myggig) rastplats strax efter Påskallavik. Antikvariatet där i trakten återfanns inte. Gissningsvis är det vid den nyombyggda korsningen, men jag såg ingen skylt.

Vandrarhemmet Mässen i Bergkvara hade rum med namn efter båtar byggda på något av de tre varv som tidigare funnits i trakten. Vårt rum var döpt efter skonaren Lydia. Efter att ha ställt ifrån oss sakerna gick vi för att se om vi kunde hitta stranden vi kände lukten av. Först dock ett besök i en prylbod med förvånansvärt mycket gamla böcker. Henrik köpte en Naturens Under. Barnen fick låna LEGO medan vi tittade; ett utmärkt sätt att få oss att titta på sakerna de hade till salu i lugn och ro istället för att flänga efter barnen.

På vägen ut till en badplats såg jag vad jag tror var en bergandshona med ungar, men den fanns inte kvar på tillbakavägen. Barnen badade och åkte vattenrutschkana. Camilla blev igenkänd av mamman till en grundskoleklasskamrat till sin bror.

27:e juli

Vi vaknade tidigt och åkte mot Ronneby. Vi parkerade vid vandrarhemmet men kunde inte checka in än, för de som haft rummet innan var fortfarande kvar. Vi gick bort till marknaden på brunnsområdet och började handla saker istället. Efter ett tag gick Martin och jag tillbaka och checkade in och bytte vagnen mot bärselen.

De handlare som står under taken i de gamla brunnshallarna från sent 1800-tal och säljer saker verkar oftare vara "riktiga knallar" medan de utanför oftare känns som garageröjningar. Fynd finnes. Efter lunch gick vi en tur i skogen bredvid brunnen och tittade på den (rätt illa skötta) japanska trädgården. Vandrarhemmet i Ronneby visade sig sakna det mesta: toapapper, hushållspapper, handpapper, mikro, vattenkokare, måttsats, underlägg, ...

28:e juli

På morgonen åkte vi till Kreativum (och kom för tidigt, så vi fikade i bilen i duggregnet). Ett stort fenomenmagasin eller ett litet Tom Tits. Oftast bra saker men ibland tunt med förklaringar. Babyportion i restaurangen var en bra idé. Kreanova IMAX-film om kosmos tittade jag, Henrik och Cecilia på. Den var OK, men lite sömnig.

Sedan till Eriksbergs safaripark, men när vi kom dit var vi för trötta och tjuriga för att orka åka in så vi vände och åkte längs småvägar till första bästa badställe istället (efter ett stopp för att handla något som funkade som kvällsmat och gick att äta på en strand). Efter det tillbaka till Ronneby där vi handlade mat till morgondagens lunch, tog ut pengar, passerade en trafikolycka och åkte till vandrarhemmet. Så fort man är ute och går någonstans så hör man tyska, känns det som.

29:e juli

På morgonen kör vi tillbaka österut till Barnens lantgård. Det är ett sympatiskt ställe där allt går på samma inträde utom ponnyridningen. Martin kommer dessutom (med någon centimeter tillgodo) in gratis på grund av brist på längd. Studsmattor och jättelika uppblåsbara rutschkanor saknar åldersgräns. Drängakampen har justering för viktskillnad så att vuxna kan tävla mot barn rättvist. 80:- för de över 90 cm. Badbassäng.

Till lunchen gick jag i förväg för att koka makaroner och värma falukorv i färdig sås på spritköket. Vid utsatt tid var jag klar men ingen annan fanns på plats. Ungefär tjugo minuter efter utsatt tid kom Camilla och barnen efter en åktur i en höskrinda som visade sig vara mycket längre än beräknat. Efter bad och fika åkte vi vidare österut till Torhammars udde och tittade lite på fåglar innan regnen jagade oss tillbaka till bilen. Hela miljön där ute på kanten av Blekinge kändes väldigt mycket som Öland.

Vi bodde på ett icke-STF-vandrarhem på Hasslö utanför Karlskrona. När vi frågade vandrarhemsvärden vad det fanns att se i närheten rekommenderade han Karlskrona, men i närheten fanns det "bara natur". På väg in såg vi åtminstone tre naturreservat, badplats och en loppis, så vi ska nog kunna hålla oss sysselsatta ett tag.

30:e juli

På väg från Hasslö fick vi stanna på bron för att den skulle öppnas för att släppa förbi en segelbåt. Bron öppnades genom att en sektion av den roterades. Direkt efter bron kommer man in i Almö naturreservat. Vi stannade på två ställen. På det första var det otroligt stenigt och Martin jagade runt och försökte (utan framgång) att få klappa något av fåren som gick där. Det andra stället var gästvänligare. Nästa anhalt var Karlskrona där vi åt lunch. Kinarestaurangen vi hamnade på har Camilla och jag besökt vid något tidigare besök. Vi gick runt på stan ett tag, satt ett tag på stenholmen i hamnen och köpte lite födelsedagspresenter (en Puh-topp till Camillas mobil och en mjölkkanna med en katt på till Hans). Sedan åkte vi tillbaka till Hasslö och provade badplatsen i södra änden av ön där jag skriver detta och läser om Mary Kingsleys resor i förra sekelskiftets Afrika medan övriga badar i det fånigt långgrunda vattnet.

31:e juli

Vi åker till Osby för att besöka BRIOs lekoseum. Som museum är det bra, och Martin hittar mycket skoj att leka med. För lite större barn var det kanske inte lika kul. En bra idé var att ha en hel järnvägsvagn full med Märklinjärnväg. I undervåningen fanns en tomteverkstad. Framåt eftermiddagen åkte vi till vår stuga (som kallades för villavagn) på en camping i Älmhult och badade.

1:e augusti

På vägen hem passade vi på att stanna till i Växjö och fira Ingrid (Camillas mormor) på hennes 90-årsdag och hälsa på en hel massa av Camillas släktingar som i alla fall jag inte klarade av att identifiera allihop.

Denna sida underhålls av Hans Persson. Hör gärna av dig om du har kommentarer eller frågor.